Nirvana buddhistă și apatheia (nepătimirea) creștină. Scurtă comparație

By in Semințele Rațiunii on 30 martie 2015

Nirvana și apatheia

„Frica lui Dumnezeu întărește credința, fiul meu, iar înfrânarea în schimb întărește această frică. Răbdarea și nădejdea fac ca această înfrânare să fie neclintită și dau naștere nepătimirii (apatheia). Iar această nepătimire are o fiică ce se cheamă dragoste (agape).”

– Evagrie Ponticul, Scrisoare către Anatolie

Stingerea poftei, stingerea mâniei, stingerea amăgirii: aceasta, cu adevărat, se cheamă nepătimire (nirvana).”

– Siddhartha Gautama Buddha, Samyutta Nikaya 31:1

Atât în buddhism, cât și în creștinism, nepătimirea ocupă un rol foarte important. Care sunt, însă, diferențele?

Așa cum vedem din primul citat, nepătimirea creștină nu este un scop în sine, ci un mijloc prin care putem rodi o dragoste curată de aproapele și de Dumnezeu. Pentru creștin, patima nu este simpla prezență a poftei – care nu este altceva decât o facultate naturală a sufletului -, ci orientarea ei greșită. Patima este orientarea spre finit a poftei noastre naturale, care este o poftă infinită sau, mai bine zis, pofta după infinit. Nepătimirea creștină vine prin reorientarea acestei pofte de la finit către Infinit, de la cele lumești și trecătoare către Dumnezeul cel Viu și Nepieritor. Această reorientare aduce cu sine o dragoste care se adâncește la nesfârșit. Cu cât mai mult Îl iubim pe Dumnezeu, cu atât mai mult Îl și cunoaștem. Cu cât mai mult Îl cunoaștem, cu atât mai mult creștem în iubirea față de El. Ori Dumnezeu fiind nemărginit, această dinamică a iubirii în cunoștință și a cunoștinței în iubire nu se va sfârși niciodată (epektasis-ul sfântului Grigorie de Nyssa). Astfel, pofta orientată corect nu duce la insatisfacție sau plictiseală, ci la o iubire-cunoaștere mereu proaspătă și plină de bucurie.

Pentru primii buddhiști, nepătimirea nu este un mijloc către altceva, ci un scop în sine. De asemenea, pofta însăși pare a fi cauza suferinței omului, în concepție buddhistă. Practicantul nu își reorientează pofta, ci pur și simplu o dezactivează, aducând-o la stadiul virtual, de facultate care nu se mai actualizează. Voința (cetanā), care este generatoarea karmei conform lui Buddha (cf. Anguttara Nikaya, III.415), pare de asemenea să ajungă într-un stadiu virtual în cazul practicantului ajuns la nepătimire. Spun aceasta deoarece nepătimitorul buddhist produce de acum înainte acte volitive neutre sau nule din punct de vedere karmic, acestea fiind mai degrabă efecte pasive ale unei forțe de inerție karmică. El nu mai participă activ, personal, la faptele sale, ci pasiv, impersonal. Nu îi mai rămâne decât să-și aștepte sfârșitul, adică moartea trupească, ce coincide cu nepătimirea desăvârșită (parinirvana).

În buddhism-ul Mahayana, deși idealul devine unul mai nobil, altruist, totuși compasiunea se traduce prin conducerea altora către acest tip de nepătimire „rece” (unul dintre sensurile cuvântului „nirvana” fiind cel de „stingere”). Deși intenția este bună (înlăturarea suferinței celorlalți), s-ar putea ca premisele mântuirii de suferință prin inhibarea poftei să fie unele greșite. Așa cum spunea sfântul Iustin Martirul și Filosoful, „toate principiile corecte pe care filosofii și dătătorii de legi le-au descoperit și exprimat le datorează ei semințelor Rațiunii pe care le-au găsit și le-au contemplat în parte. Motivul pentru care s-au contrazis unii pe alții este acela că nu au cunoscut Rațiunea întreagă, care este Hristos” (Apologia, II, 10.1-3).

2 thoughts on “Nirvana buddhistă și apatheia (nepătimirea) creștină. Scurtă comparație

  1. 1

    bun articolul. oricum,problema ramane deschisa. nu stim nici ce este nibbana nici ce este apathea,doar vorbim!

  2. 2

    Da, insa de nu vorbim nici incotro ne indreptam nu stim. Cum ne alegem tinta si de ce? Cei din vest trec la buddhism tot asa, vorbind, citind, discutand, mai inainte de a purcede pe cale. Inainte de a face ceva, trebuie sa cantaresti bine ce urmeaza sa faci si pentru ce.

    Numai bine!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *